Wednesday, October 3, 2012

pernahkah bertanya?


masalah atau ujian?

sukar mentafsirkan kedua perkataan ini.ianya seakan sama.bergantung kepada kita.dimana kita mentafsirkannya.


masalah.ada yang kecundang disebabkan masalah.kecundang mengawal emosi yang bersarang dalam hati.emosi,amarah,kecewa,bertandang memakan diri.andai tidak mampu menolak, lantas apa yang dipilh?jalan senang.meninggalkan dunia ini.


jangan panggil ia masalah.panggillah ia ujian.ujian diturunkan dari Allah.dengan menunjukkan betapa kasihnya Allah kepada kita. betapa beruntungnya kita, dipilih untuk menerima ujian dari Allah.


kerana:  



ujian ini Tuhan turunkan supaya kita ingat dan tidak lalai padaNYa.

 supaya kita rebah sujud menghadapNYa.
supaya kita merintih dan mengadu hanya padaNya.
supaya kita mampu bersyukur dengan nikmat yang tuhan beri sebelum ini.
supaya kita sedar dengan segala kekurangan dan kesalahan sehingga kita bertaubat dan dosa kita diampuni.
supaya kita sabar menghadapi kesulitan yang dialami.

kita bertanya, kenapa aku diuji?
Allah menjawab:




kita bertanya, kenapa rasa kecewa? 
Allah menjawab:




kita bertanya, bagaimana aku harus hadapinya?
Allah menjawab:



kita bertanya, apa yang aku dapat daripada semua ini?
Allah menjawab:

"Allah hath purchased of the Believers their persons and their goods for their (in return) is the Garden (of Paradise)
-Surah At-Taubah ayat 111-

kita bertanya, kepada siapa aku berharap?
Allah menjawab:

"Hanyalah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dar Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
-Surah At-Taubah ayat 129-


lalu, kita berkata..AKU TAK TAHAN DAHHH!!
Lalu Allah menjawab:

”....dan janganlah kamu ber putus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” Surah Yusuf,ayat 12.








semoga aku menjadi penyabar dan bersabar dengan dugaanNYa. ;))





No comments:

Post a Comment